The Double Points Last Round Alternate Championship

Archive for the three above subforums
Post Reply
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

Spurred by the idea of giving double points for the last round of the season introduced by the FIA, I've decided to recalculate the results of every F1 season to date applying the aforementioned formula.

Oh, and Mr. Buxton, if you're reading this, I'd very much wish we had F1 journalists like you in Spain. True fact.

Anyway, 1950:
1.- Giuseppe Farina (38)
2.- Juan Manuel Fangio (32)
3.- Luigi Fagioli (26)
4.- Louis Rosier (16)
5.- Alberto Ascari (14)
...
8.- Dorino Serafini (6) +5
9.- Philippe Étancelin (5) +9

1951:
1.- Juan Manuel Fangio (40)
2.- José Froilán González (30) +1
3.- Alberto Ascari (28) -1
4.- Giuseppe Farina (23)
5.- Luigi Villoresi (15)
...
8.- Felice Bonetto (9)

1952:
1.- Alberto Ascari (44)
2.- Giuseppe Farina (24)
3.- Piero Taruffi (22)
4.- José Froilán González (13) +5
5.- Luigi Villoresi (12) +3
...
12.- Felice Bonetto (4) +9
González manages to finish in the top 5 despite only scoring once... in the final round, of course.

1953:
1.- Juan Manuel Fangio (37) +1
2.- Alberto Ascari (34,5) -1
3.- Giuseppe Farina (32)
4.- Mike Hawthorn (22)
5.- Luigi Villoresi (21)
...
10.- Maurice Trintignant (6) +2
Our first shocker. Despite only winning once against Ascari's five triumphs, doing so at the last round gives Fangio his second championship.

1954:
1.- Juan Manuel Fangio (42)
2.- Mike Hawthorn (32,64) +1
3.- José Froilán González (25,14) -1
4.- Maurice Trintignant (17)
5.- Karl Kling (14)
6.- Luigi Musso (12) +4
7.- Roberto Mieres (9) +4
...
18.- Alberto Ascari (2,14) +7
Ascari jumps no less than seven places... Shame it was from 25th to 18th...

1955:
1.- Juan Manuel Fangio (48)
2.- Stirling Moss (24)
3.- Eugenio Castellotti (16)
4.- Piero Taruffi (15) +2
5.- Maurice Trintignant (11,33)
...
7.- Jean Behra (9) +2
...
12.- Carlos Menditeguy (4) +8
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1956:
1.- Stirling Moss (43) +1
2.- Juan Manuel Fangio (32) -1
3.- Peter Collins (28)
4.- Jean Behra (22)
5.- Paco Godia-Sales (9) +4
...
7.- Ron Flockhart (8) +7
...
9.- Jack Fairman (7) +1
The title Fangio gained in 1953, he loses it here. Moss gets his well-deserved prize by dominating at Monza.

1957:
1.- Juan Manuel Fangio (46)
2.- Stirling Moss (33)
3.- Luigi Musso (16)
4.- Masten Gregory (13) +1
5.- Mike Hawthorn (13) -1
6.- Tony Brooks (12) -1
7.- Harry Schell (11)
...
9.- Wolfgang von Trips (8) +5
...
18.- Giorgio Scarlatti (2) +2

1958:
1.- Stirling Moss (50) +1
2.- Mike Hawthorn (48) -1
3.- Tony Brooks (24)
4.- Harry Schell (16) +2
5.- Roy Salvadori (15) -1
...
7.- Phil Hill (13) +3
...
15.- Jo Bonnier (6) +5
Stirling Moss snaps his second championship from under Hawthorn's nose.

1.- Vanwall (56)
2.- Ferrari (46)
3.- Cooper-Climax (31)
4.- BRM (21)
5.- Maserati (6)

1959:
1.- Jack Brabham (33)
2.- Tony Brooks (31)
3.- Maurice Trintignant (26) +1
4.- Stirling Moss (25,5) -1
5.- Bruce McLaren (24,5) +1
...
11.- Innes Ireland (7) +3

1.- Cooper-Climax (48)
2.- Ferrari (36)
3.- BRM (18)
4.- Lotus-Climax (7)

1960:
1.- Jack Brabham (46)
2.- Bruce McLaren (38)
3.- Stirling Moss (27)
4.- Innes Ireland (24)
5.- Phil Hill (17)
6.- Olivier Gendebien (10)
...
12.- Jo Bonnier (6) +6

1.- Cooper-Climax (48)
2.- Lotus-Climax (42)
3.- Ferrari (26)
4.- BRM (10)
5.- Cooper-Maserati (3)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1961:
1.- Phil Hill (34)
2.- Wolfgang von Trips (33)
3.- Dan Gurney (27) +1
4.- Stirling Moss (21) -1
5.- Innes Ireland (21) +1
6.- Richie Ginther (16) -1
7.- Bruce McLaren (14) +1
...
9.- Tony Brooks (10) +1
...
11.- Graham Hill (5) +5
12.- Jo Bonnier (4) +3

1.- Ferrari (40)
2.- Lotus-Climax (40)
3.- Porsche (28)
4.- Cooper-Climax (17)
5.- BRM-Climax (11)
Ferrari retains the Constructors crown, but only by dint of having more victories.

1962:
1.- Graham Hill (51)
2.- Bruce McLaren (33) +1
3.- Jim Clark (30) -1
4.- John Surtees (19)
5.- Tony Maggs (17) +2
6.- Dan Gurney (15)
...
8.- Jack Brabham (12) +1
...
12.- Innes Ireland (4) +4
...
16.- Neville Lederle (2) +3

1.- BRM (51)
2.- Lotus-Climax (37)
3.- Cooper-Climax (35)
4.- Lola-Climax (19)
5.- Porsche (18)
...
7.- Brabham-Climax (9)

1963:
1.- Jim Clark (63)
2.- Graham Hill (33)
3.- Richie Ginther (29)
4.- Dan Gurney (25) +1
5.- John Surtees (22) -1
6.- Bruce McLaren (20)
...
9.- Lorenzo Bandini (8) +1
10.- Jo Bonnier (7) +1

1.- Lotus-Climax (63)
2.- BRM (40)
3.- Brabham-Climax (34)
4.- Ferrari (28)
5.- Cooper-Climax (28)

1964:
1.- John Surtees (46)
2.- Graham Hill (39)
3.- Jim Clark (34)
4.- Dan Gurney (28) +2
5.- Lorenzo Bandini (27) -1
6.- Richie Ginther (23) -1
...
10.- Mike Spence (7) +2
...
16.- Pedro Rodríguez (2) +6

1.- Ferrari (51)
2.- BRM (42)
3.- Lotus-Climax (40)
4.- Brabham-Climax (39)
5.- Cooper-Climax (16)

1965:
1.- Jim Clark (54)
2.- Graham Hill (40)
3.- Jackie Stewart (33)
4.- Dan Gurney (31)
5.- Richie Ginther (20) +2
6.- John Surtees (17) -1
7.- Mike Spence (14) +1
...
11.- Jo Siffert (8) +1
...
13.- Ronnie Bucknum (4) +2
...
15.- Dick Attwood (3) +1

1.- Lotus-Climax (54)
2.- BRM (45)
3.- Brabham-Climax (33)
4.- Ferrari (26)
5.- Honda (20) +1
...
7.- Brabham-BRM (8)
8.- Lotus-BRM (3)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1966:
1.- Jack Brabham (48)
2.- John Surtees (37)
3.- Jochen Rindt (22)
4.- Denny Hulme (22)
5.- Graham Hill (17)
6.- Jim Clark (16)
...
11.- Richie Ginther (8)
...
17.- Jo Bonnier (2) +2

1.- Brabham-Repco (48)
2.- Cooper-Maserati (39) +1
3.- Ferrari (31)
4.- BRM (22)
5.- Lotus-BRM (13)
...
7.- Honda (6) +1
8.- Eagle-Climax (6) -1

1967:
1.- Denny Hulme (55)
2.- Jack Brabham (52)
3.- Jim Clark (50)
4.- John Surtees (23)
5.- Chris Amon (20)
6.- Pedro Rodríguez (16)
...
9.- Mike Spence (11) +1

1.- Brabham-Repco (69)
2.- Lotus-Ford (53)
3.- Cooper-Maserati (29)
4.- Honda (23)
5.- Ferrari (20)
6.- BRM (19)

1968:
1.- Graham Hill (57)
2.- Jackie Stewart (36)
3.- Denny Hulme (33)
4.- Bruce McLaren (28) +1
5.- Jacky Ickx (27) -1
6.- Pedro Rodríguez (21)
7.- Jo Siffert (13)
...
10.- Jackie Oliver (10) +5
...
17.- Jo Bonnier (5) +5

1.- Lotus-Ford (71)
2.- McLaren-Ford (55)
3.- Matra-Ford (45)
4.- Ferrari (32)
5.- BRM (31)
6.- Honda (16)

1969:
1.- Jackie Stewart (66)
2.- Jacky Ickx (43)
3.- Denny Hulme (29) +3
4.- Bruce McLaren (26) -1
5.- Jean-Pierre Beltoise (23)
6.- Jochen Rindt (22) -2
...
8.- Jack Brabham (18) +2
...
16.- Jackie Oliver (2) +1

1.- Matra-Ford (69)
2.- Brabham-Ford (55)
3.- McLaren-Ford (47) +1
4.- Lotus-Ford (47) -1
5.- BRM (8)

1970:
1.- Jacky Ickx (49) +1
2.- Jochen Rindt (45) -1
3.- Clay Regazzoni (39)
4.- Denny Hulme (31)
5.- Chris Amon (26) +3
6.- Jackie Stewart (25) -1
...
8.- Pedro Rodríguez (24) -1
9.- Jean-Pierre Beltoise (18)
Poor Rindt. The fact he missed the final round of the season after being killed at Italy coupled with Ickx's win at Mexico meant the Belgian could overcome the Austrian's great lead.

1.- Ferrari (61) +1
2.- Lotus-Ford (59) -1
3.- March-Ford (51)
4.- McLaren-Ford (39) +1
5.- Brabham-Ford (35) -1
6.- Matra (25) +1
7.- BRM (24) -1
Again, Ickx's win at Hermanos Rodríguez turned the tables. Rindt's death disrupted the team's momentum and not even Fittipaldi's win at the United States could help the team pull out a big enough lead to protect their lead in case a Ferrari won at Mexico.
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1971:
1.- Jackie Stewart (64)
2.- Ronnie Peterson (37)
3.- François Cévert (35)
4.- Jo Siffert (25) +1
5.- Jacky Ickx (19) -1
6.- Emerson Fittipaldi (16)
7.- Clay Regazzoni (14)
...
14.- Howden Ganley (8) +1

1.- Tyrrell-Ford (82)
2.- BRM (42)
3.- March-Ford (37) +1
4.- Ferrari (34) -1
5.- Lotus-Ford (21)

1972:
1.- Emerson Fittipaldi (61)
2.- Jackie Stewart (54)
3.- Denny Hulme (43)
4.- Jacky Ickx (29)
5.- Peter Revson (23)
6.- François Cévert (21)
7.- Ronnie Peterson (15) +2
...
12.- Mario Andretti (5)

1.- Lotus-Ford (61)
2.- Tyrrell-Ford (60)
3.- McLaren-Ford (51)
4.- Ferrari (35)
5.- March-Ford (18) +1
Oh, that was a close call. Stewart's victory at the finale nearly gives Tyrrell back-to-back Constructors Championships.

1973:
1.- Jackie Stewart (71)
2.- Ronnie Peterson (61) +1
3.- Emerson Fittipaldi (56) -1
4.- François Cévert (47)
5.- Peter Revson (40)
6.- Denny Hulme (29)
7.- James Hunt (20) +1
8.- Carlos Reutemann (20) -1

1.- Lotus-Ford (101)
2.- Tyrrell-Ford (82)
3.- McLaren-Ford (61)
4.- Brabham-Ford (26)
5.- March-Ford (20)

1974:
1.- Emerson Fittipaldi (58)
2.- Clay Regazzoni (52)
3.- Jody Scheckter (45)
4.- Carlos Reutemann (41) +2
5.- Niki Lauda (38) -1
6.- Ronnie Peterson (35) -1
...
8.- James Hunt (19)
9.- Carlos Pace (17) +3
10.- Patrick Depailler (15) -1
...
14.- John Watson (8) +1

1.- McLaren-Ford (76)
2.- Ferrari (65)
3.- Tyrrell-Ford (53)
4.- Brabham-Ford (44) +1
5.- Lotus-Ford (42) -1
6.- Hesketh-Ford (19)

1975:
1.- Niki Lauda (73,5)
2.- Emerson Fittipaldi (51)
3.- Carlos Reutemann (37)
4.- James Hunt (36)
5.- Clay Regazzoni (25)
6.- Carlos Pace (24)
7.- Jochen Mass (24) +1
8.- Jody Scheckter (21) -1
...
10.- Ronnie Peterson (8) +3

1.- Ferrari (81,5)
2.- McLaren-Ford (59) +1
3.- Brabham-Ford (54) -1
4.- Hesketh-Ford (36)
5.- Tyrrell-Ford (26)
6.- Lotus-Ford (11) +1
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1976:
1.- James Hunt (73)
2.- Niki Lauda (68)
3.- Jody Scheckter (49)
4.- Patrick Depailler (45)
5.- Clay Regazzoni (33)
6.- Mario Andretti (31)
...
10.- Gunnar Nilsson (12)
...
12.- Alan Jones (10) +3

1.- Ferrari (85)
2.- McLaren-Ford (78)
3.- Tyrrell-Ford (77)
4.- Lotus-Ford (38)
5.- Penske-Ford (20)
...
8.- Surtees-Ford (10) +2

1977:
1.- Niki Lauda (72)
2.- Jody Scheckter (55)
3.- James Hunt (49) +2
4.- Carlos Reutemann (48)
5.- Mario Andretti (47) -2
6.- Alan Jones (25) +1
...
8.- Patrick Depailler (24) +1
9.- Jacques Laffite (20) +1
...
19.- Riccardo Patrese (2) +1

1.- Ferrari (101)
2.- McLaren-Ford (69) +1
3.- Lotus-Ford (62) -1
4.- Wolf-Ford (55)
5.- Tyrrell-Ford (31)
...
7.- Shadow-Ford (26)
8.- Ligier-Matra (20)

1978:
1.- Mario Andretti (64)
2.- Carlos Reutemann (52) +1
3.- Ronnie Peterson (51) -1
4.- Niki Lauda (44)
5.- Patrick Depailler (36)
6.- Jody Scheckter (30) +1
7.- Gilles Villeneuve (26) +2
...
11.- Riccardo Patrese (14) +1
...
18.- Derek Daly (2) +2

1.- Lotus-Ford (86)
2.- Ferrari (67)
3.- Brabham-Alfa Romeo (53)
4.- Tyrrell-Ford (40)
5.- Wolf-Ford (30)
...
9.- Arrows-Ford (14) +1
...
13.- Ensign-Ford (2) +1

1979:
1.- Gilles Villeneuve (56) +1
2.- Jody Scheckter (51) -1
3.- Alan Jones (40)
4.- Jacques Laffite (36)
5.- Clay Regazzoni (29)
6.- René Arnoux (23) +2
...
9.- Didier Pironi (18) +1
10.- John Watson (16) -1
...
14.- Elio de Angelis (6) +1
15.- Hans-Joachim Stuck (4) +4
Villeneuve's win at the United States gives him his only ever Championship.

1.- Ferrari (122)
2.- Williams-Ford (75)
3.- Ligier-Ford (61)
4.- Lotus-Ford (39)
5.- Renault (32) +1
6.- Tyrrell-Ford (32) -1
7.- McLaren-Ford (16)
...
9.- Shadow-Ford (6) +1
...
11.- ATS-Ford (4)

1980:
1.- Alan Jones (76)
2.- Nelson Piquet (54)
3.- Carlos Reutemann (48)
4.- Jacques Laffite (36)
5.- Didier Pironi (36)
6.- René Arnoux (29)
7.- Elio de Angelis (16)
...
19.- Mario Andretti (2) +1

1.- Williams-Ford (135)
2.- Ligier-Ford (72)
3.- Brabham-Ford (55)
4.- Renault (38)
5.- Lotus-Ford (18)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1981:
1.- Alan Jones (55) +2
2.- Nelson Piquet (52) -1
3.- Alain Prost (49) +2
4.- Carlos Reutemann (49) -2
5.- Jacques Laffite (45) -1
6.- John Watson (27)
...
9.- Bruno Giacomelli (11) +6
10.- Nigel Mansell (11) +4
Jones strikes the jackpot at Caesar's Palace, snatching the title from Piquet and Reutemann. The close proximity of all drivers means Giacomelli and Mansell's good performances at the last round vault them up the order.

1.- Williams-Ford (104)
2.- Brabham-Ford (63)
3.- Renault (60)
4.- Ligier-Matra (45)
5.- Ferrari (34)
...
7.- Lotus-Ford (25)
8.- Alfa Romeo (14) +1

1982:
1.- Keke Rosberg (46)
2.- John Watson (45) +1
3.- Didier Pironi (39) -1
4.- Alain Prost (37)
5.- Michele Alboreto (34) +3
6.- Niki Lauda (30) -1
...
12.- Eddie Cheever (19)
13.- Derek Daly (9)

1.- McLaren-Ford (75) +1
2.- Ferrari (74) -1
3.- Renault (65)
4.- Williams-Ford (61)
5.- Tyrrell-Ford (34) +1
...
7.- Ligier-Matra (24) +1
The misery of Ferrari is compounded by losing the Constructors Championship at the last round, by a single point.

1983:
1.- Nelson Piquet (63)
2.- Alain Prost (57)
3.- René Arnoux (49)
4.- Patrick Tambay (40)
5.- Keke Rosberg (29)
6.- Eddie Cheever (23) +1
7.- Riccardo Patrese (22) +2
...
9.- Andrea de Cesaris (21) -1
...
11.- Derek Warwick (12) +3

1.- Ferrari (89)
2.- Brabham-BMW (85) +1
3.- Renault (80) -1
4.- Williams-Ford (36)
5.- McLaren-Ford (34)
6.- Alfa Romeo (24)
7.- Toleman-Hart (13) +2
...
10.- Williams-Honda (4) +1

1984:
1.- Alain Prost (80,5) +1
2.- Niki Lauda (78) -1
3.- Elio de Angelis (36)
4.- Michele Alboreto (33,5)
5.- Nelson Piquet (30)
6.- René Arnoux (27)
...
9.- Ayrton Senna (17)
The power of the last round double score proves too much for Lauda to hold off Prost despite finishing 2nd.

1.- McLaren-TAG (158,5)
2.- Ferrari (60,5)
3.- Lotus-Renault (49)
4.- Brabham-BMW (39)
5.- Renault (34)
6.- Williams-Honda (25,5)
7.- Toleman-Hart (20)

1985:
1.- Alain Prost (73)
2.- Michele Alboreto (53)
3.- Keke Rosberg (49)
4.- Ayrton Senna (38)
5.- Elio de Angelis (33)
6.- Nigel Mansell (31)
7.- Stefan Johansson (28)
8.- Jacques Laffite (22) +1
...
13.- Philippe Streiff (8) +2
14.- Ivan Capelli (6) +5
...
17.- Gerhard Berger (4) +3

1.- McLaren-TAG (90)
2.- Ferrari (84)
3.- Williams-Honda (80)
4.- Lotus-Renault (71)
5.- Ligier-Renault (33) +1
...
8.- Arrows-BMW (15)
9.- Tyrrell-Renault (6) +1
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1986:
1.- Alain Prost (81)
2.- Nelson Piquet (75) +1
3.- Nigel Mansell (70) -1
4.- Ayrton Senna (55)
5.- Stefan Johansson (27)
6.- Keke Rosberg (22)
...
11.- Martin Brundle (11)
12.- Philippe Streiff (5) +2
...
14.- Johnny Dumfries (4) -1

1.- Williams-Honda (147)
2.- McLaren-TAG (105)
3.- Lotus-Renault (59)
4.- Ferrari (41)
5.- Ligier-Renault (29)
...
7.- Tyrrell-Renault (16)

1987:
1.- Nelson Piquet (73)
2.- Nigel Mansell (61)
3.- Ayrton Senna (57)
4.- Alain Prost (46)
5.- Gerhard Berger (45)
6.- Stefan Johansson (30)
7.- Michele Alboreto (23)
8.- Thierry Boutsen (20)
...
10.- Jonathan Palmer (10) +1
...
18.- Roberto Moreno (2) +3

1.- Williams-Honda (137)
2.- McLaren-TAG (76)
3.- Ferrari (68) +1
4.- Lotus-Honda (64) -1
5.- Benetton-Ford (32)
6.- Tyrrell-Ford (14)
...
10.- AGS-Ford (2) +2

1988:
1.- Ayrton Senna (96)
2.- Alain Prost (96)
3.- Gerhard Berger (41)
4.- Thierry Boutsen (29)
5.- Nelson Piquet (26) +1
6.- Michele Alboreto (24) -1
7.- Ivan Capelli (18)
...
11.- Riccardo Patrese (11)
Senna's saving grace is having more wins than Prost.

1.- McLaren-Honda (214)
2.- Ferrari (65)
3.- Benetton-Ford (41)
4.- Lotus-Honda (27)
5.- Williams-Judd (23) +2
6.- March-Judd (23)

1989:
1.- Alain Prost (76)
2.- Ayrton Senna (60)
3.- Thierry Boutsen (46) +2
4.- Riccardo Patrese (44) -1
5.- Nigel Mansell (38) -1
6.- Alessandro Nannini (38)
...
14.- Satoru Nakajima (6) +7
15.- Pierluigi Martini (6)
...
20.- Emmanuele Pirro (4) +3

1.- McLaren-Honda (141)
2.- Williams-Renault (90)
3.- Ferrari (59)
4.- Benetton-Ford (47)
5.- Lotus-Judd (18) +1
...
10.- Minardi-Ford (7) +1

1990:
1.- Ayrton Senna (78)
2.- Alain Prost (75)
3.- Nelson Piquet (52)
4.- Gerhard Berger (46)
5.- Nigel Mansell (43)
6.- Thierry Boutsen (36)
7.- Riccardo Patrese (24)

1.- McLaren-Honda (124)
2.- Ferrari (120)
3.- Benetton-Ford (80)
4.- Williams-Renault (60)
5.- Tyrrell-Ford (16)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1991:
1.- Ayrton Senna (101)
2.- Nigel Mansell (75)
3.- Riccardo Patrese (54)
4.- Gerhard Berger (45)
5.- Alain Prost (34)
6.- Nelson Piquet (28)
...
18.- Gianni Morbidelli (1) +6

1.- McLaren-Honda (146)
2.- Williams-Renault (129)
3.- Ferrari (56)
4.- Benetton-Ford (40)
5.- Jordan-Ford (13)

1992:
1.- Nigel Mansell (108)
2.- Gerhard Berger (59) +3
3.- Michael Schumacher (59)
4.- Riccardo Patrese (53) -2
5.- Ayrton Senna (50) -1
6.- Martin Brundle (42)
7.- Jean Alesi (21)
...
11.- Thierry Boutsen (4) +3
...
15.- Stefano Modena (2) +2

1.- Williams-Renault (164)
2.- McLaren-Honda (109)
3.- Benetton-Ford (101)
4.- Ferrari (24)
5.- Lotus-Ford (13)
...
7.- Ligier-Renault (8) +1
...
10.- Jordan-Yamaha (2) +1

1993:
1.- Alain Prost (105)
2.- Ayrton Senna (83)
3.- Damon Hill (73)
4.- Michael Schumacher (52)
5.- Riccardo Patrese (20)
6.- Jean Alesi (19)
7.- Gerhard Berger (14) +1
8.- Martin Brundle (14) -1

1.- Williams-Renault (178)
2.- McLaren-Ford (94)
3.- Benetton-Ford (72)
4.- Ferrari (33)
5.- Ligier-Renault (24)

1994:
1.- Michael Schumacher (92)
2.- Damon Hill (91)
3.- Gerhard Berger (47)
4.- Mika Häkkinen (26)
5.- Jean Alesi (25)
6.- Nigel Mansell (23) +3
7.- Rubens Barrichello (22) -1
8.- Martin Brundle (20) -1
...
10.- Olivier Panis (11) +1

1.- Williams-Renault (128)
2.- Benetton-Ford (103)
3.- Ferrari (78)
4.- McLaren-Peugeot (46)
5.- Jordan-Hart (31)
6.- Ligier-Renault (15)

1995:
1.- Michael Schumacher (102)
2.- Damon Hill (79)
3.- David Coulthard (49)
4.- Johnny Herbert (45)
5.- Jean Alesi (42)
6.- Gerhard Berger (31)
7.- Olivier Panis (22) +1
...
9.- Mark Blundell (16)
...
13.- Gianni Morbidelli (9) +1
...
15.- Mika Salo (7)
...
17.- Pedro Lamy (2) +1

1.- Benetton-Renault (137)
2.- Williams-Renault (122)
3.- Ferrari (73)
4.- McLaren-Mercedes (33)
5.- Ligier-Mugen (30)
...
8.- Footwork-Hart (9)
9.- Tyrrell-Yamaha (7)
10.- Minardi-Ford (2)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

1996:
1.- Damon Hill (107)
2.- Jacques Villeneuve (78)
3.- Michael Schumacher (65)
4.- Jean Alesi (47)
5.- Mika Häkkinen (35)
6.- Gerhard Berger (24)
...
11.- Martin Brundle (11)
12.- Heinz-Harald Frentzen (8)

1.- Williams-Renault (185)
2.- Ferrari (76)
3.- Benetton-Renault (71)
4.- McLaren-Mercedes (53)
5.- Jordan-Peugeot (24)
...
7.- Sauber-Ford (12)

1997:
1.- Jacques Villeneuve (85)
2.- Heinz-Harald Frentzen (43)
3.- David Coulthard (42)
4.- Mika Häkkinen (37) +2
5.- Jean Alesi (36) -1
6.- Gerhard Berger (30) -1
7.- Eddie Irvine (26)

1.- Williams-Renault (128)
2.- Ferrari (104)
3.- McLaren-Mercedes (79) +1
4.- Benetton-Renault (70) -1
5.- Jordan-Peugeot (33)

1998:
1.- Mika Häkkinen (110)
2.- Michael Schumacher (86)
3.- David Coulthard (60)
4.- Eddie Irvine (53)
5.- Damon Hill (23) +1
6.- Jacques Villeneuve (22) -1
7.- Heinz-Harald Frentzen (19)

1.- McLaren-Mercedes (170)
2.- Ferrari (139)
3.- Williams-Mecachrome (41)
4.- Jordan-Mugen (37)
5.- Benetton-Playlife (33)

1999:
1.- Mika Häkkinen (86)
2.- Eddie Irvine (78)
3.- Heinz-Harald Frentzen (57)
4.- Michael Schumacher (50) +1
5.- David Coulthard (48) -1
6.- Ralf Schumacher (37)
...
14.- Jean Alesi (3) +1

1.- Ferrari (138)
2.- McLaren-Mercedes (134)
3.- Jordan-Mugen (64)
4.- Williams-Supertec (37) +1
5.- Stewart-Ford (36) -1
...
8.- Sauber-Petronas (6)

2000:
1.- Michael Schumacher (118)
2.- Mika Häkkinen (92)
3.- David Coulthard (79)
4.- Rubens Barrichello (66)
5.- Ralf Schumacher (24)
6.- Jacques Villeneuve (19) +1
...
13.- Eddie Irvine (5)

1.- Ferrari (184)
2.- McLaren-Mercedes (161)
3.- Williams-BMW (36)
4.- BAR-Honda (22) +1
5.- Benetton-Playlife (20) -1
...
9.- Jaguar-Ford (5)
User avatar
Klon
Site Donor
Site Donor
Posts: 7254
Joined: 28 Mar 2009, 17:07
Location: Schleswig-Holstein, FRG
Contact:

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Klon »

This championship shows that the controversial discussions about that new double-point race are a classic case of "overdoing it".
User avatar
James1978
Posts: 3123
Joined: 26 Jul 2010, 18:46
Location: Darlington, NE England

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by James1978 »

Prost would have won 1990 because Ferrari would have ordered Mansell to stay behind Prost at Adelaide - 2nd behind Piquet would have done it for him. Then again, the first corner shunt at Suzuka probably would never have happened either!
"Poor old Warwick takes it from behind all throughout this season". :) (Tony Jardine, 1988)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

Well, Suzuka 1990 could have still happened because Senna would have been interested in protecting his points advantage over Prost. As for Mansell letting Prost by, I'm not so sure - he was totally fed up with Prost and would have been more than happy to disobey just to make Prost lose the championship, especially since he was on his way out of the team and he had a shot at winning that race.

2001:
1.- Michael Schumacher (133)
2.- David Coulthard (69)
3.- Rubens Barrichello (58)
4.- Ralf Schumacher (50)
5.- Mika Häkkinen (40)
6.- Juan Pablo Montoya (37)

1.- Ferrari (191)
2.- McLaren-Mercedes (109)
3.- Williams-BMW (87)
4.- Sauber-Petronas (21)
5.- Jordan-Honda (19)

2002:
1.- Michael Schumacher (154)
2.- Rubens Barrichello (83)
3.- Juan Pablo Montoya (53)
4.- Ralf Schumacher (42)
5.- David Coulthard (41)
6.- Kimi Räikkönen (28)
7.- Jenson Button (15)
...
13.- Takuma Sato (4) +2

1.- Ferrari (237)
2.- Williams-BMW (95)
3.- McLaren-Mercedes (69)
4.- Renault (24)
5.- Sauber-Petronas (11)
6.- Jordan-Honda (11)

2003:
1.- Kimi Räikkönen (99) +1
2.- Michael Schumacher (94) -1
3.- Juan Pablo Montoya (82)
4.- Rubens Barrichello (75)
5.- Ralf Schumacher (58)
6.- David Coulthard (57) +1
7.- Fernando Alonso (55) -1
8.- Jarno Trulli (37)
9.- Jenson Button (22)
...
13.- Cristiano da Matta (12)
...
16.- Takuma Sato (6) +2
Michael Schumacher's cack-handed Japanese GP costs him the championship. Barrichello did all he could by winning the race but with Räikkönen finishing 2nd and receiving double points for his troubles that was irrelevant.

1.- Ferrari (169)
2.- McLaren-Mercedes (156) +1
3.- Williams-BMW (144) -1
4.- Renault (92)
5.- BAR-Honda (34)
...
7.- Toyota (18) +1

2004:
1.- Michael Schumacher (150)
2.- Rubens Barrichello (120)
3.- Jenson Button (85)
4.- Juan Pablo Montoya (68) +1
5.- Fernando Alonso (64) -1
6.- Kimi Räikkönen (53) +1
7.- Jarno Trulli (46) -1
8.- Takuma Sato (37)
9.- Ralf Schumacher (28)
...
12.- Felipe Massa (13)

1.- Ferrari (270)
2.- BAR-Honda (122)
3.- Renault (110)
4.- Williams-BMW (102)
5.- McLaren-Mercedes (77)
6.- Sauber-Petronas (35)

2005:
1.- Fernando Alonso (143)
2.- Kimi Räikkönen (120)
3.- Giancarlo Fisichella (63) +2
4.- Michael Schumacher (62) -1
5.- Juan Pablo Montoya (60) -1
6.- Ralf Schumacher (51)
7.- Jarno Trulli (43)
8.- Rubens Barrichello (38)
9.- Jenson Button (38)
10.- Mark Webber (38)
...
13.- Felipe Massa (14)
14.- Christian Klien (13) +1

1.- Renault (206)
2.- McLaren-Mercedes (190)
3.- Ferrari (100)
4.- Toyota (94)
5.- Williams-BMW (68)
6.- BAR-Honda (39)
7.- Red Bull-Cosworth (38)
8.- Sauber-Petronas (23)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

2006:
1.- Fernando Alonso (142)
2.- Michael Schumacher (126)
3.- Felipe Massa (90)
4.- Giancarlo Fisichella (75)
5.- Kimi Räikkönen (69)
6.- Jenson Button (62)
7.- Rubens Barrichello (32)
8.- Juan Pablo Montoya (26)
...
10.- Pedro de la Rosa (20) +1

1.- Renault (217)
2.- Ferrari (216)
3.- McLaren-Mercedes (115)
4.- Honda (94)
5.- BMW (36)

2007:
1.- Kimi Räikkönen (120)
2.- Fernando Alonso (115) +1
3.- Lewis Hamilton (111) -1
4.- Felipe Massa (102)
5.- Nick Heidfeld (64)
6.- Robert Kubica (43)
7.- Heikki Kovalainen (30)
8.- Nico Rosberg (25) +1
...
13.- Jarno Trulli (9)

1.- Ferrari (222)
2.- BMW (108)
3.- Renault (51)
4.- Williams-Toyota (38)
5.- Red Bull-Renault (24)
6.- Toyota (14)

2008:
1.- Felipe Massa (107) +1
2.- Lewis Hamilton (102) -1
3.- Kimi Räikkönen (81)
4.- Robert Kubica (75)
5.- Fernando Alonso (69)
6.- Nick Heidfeld (60)
7.- Heikki Kovalainen (55)
8.- Sebastian Vettel (40)
9.- Jarno Trulli (32)
10.- Timo Glock (28)
BRASIL!!!!!

1.- Ferrari (188)
2.- McLaren-Mercedes (157)
3.- BMW (135)
4.- Renault (88)
5.- Toyota (60)
6.- Toro Rosso (44)

2009:
1.- Jenson Button (101)
2.- Sebastian Vettel (94)
3.- Rubens Barrichello (82)
4.- Mark Webber (77,5)
5.- Lewis Hamilton (49)
6.- Kimi Räikkönen (48)
7.- Jarno Trulli (34,5) +1
8.- Nico Rosberg (34,5) -1
...
11.- Nick Heidfeld (23) +2
...
16.- Sébastien Buemi (7)
17.- Kamui Kobayashi (6) +1

1.- Brawn-Mercedes (183)
2.- Red Bull-Renault (171,5)
3.- McLaren-Mercedes (71)
4.- Ferrari (70)
5.- Toyota (64,5)
6.- BMW (40)
...
10.- Toro Rosso-Ferrari (9)

2010:
1.- Sebastian Vettel (281)
2.- Fernando Alonso (258)
3.- Lewis Hamilton (258) +1
4.- Mark Webber (246) -1
5.- Jenson Button (229)
6.- Nico Rosberg (154) +1
7.- Robert Kubica (146) +1
8.- Felipe Massa (145) -2
9.- Michael Schumacher (72)
10.- Rubens Barrichello (47)
...
12.- Vitaly Petrov (35) +1
...
17.- Jaime Alguersuari (7) +2

1.- Red Bull-Renault (527)
2.- McLaren-Mercedes (487)
3.- Ferrari (403)
4.- Mercedes (226)
5.- Renault (181)
...
9.- Toro Rosso (15)
User avatar
James1978
Posts: 3123
Joined: 26 Jul 2010, 18:46
Location: Darlington, NE England

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by James1978 »

I'm always racking my brains trying to work out what could have happened different to reality had the drivers known about it being double points in advance and driving according to the situation. For instance there's no way Hamilton would have driven so defensively in Brazil '08 - he would have needed 2nd if Massa won. Similar with Alonso in Abu Dhabi 2010. But I guess that's an impossible task! :)
"Poor old Warwick takes it from behind all throughout this season". :) (Tony Jardine, 1988)
Phoenix
Posts: 7986
Joined: 21 Apr 2009, 13:58

Re: The Double Points Last Round Alternate Championship

Post by Phoenix »

2011:
1.- Sebastian Vettel (410)
2.- Jenson Button (285)
3.- Mark Webber (283)
4.- Fernando Alonso (269)
5.- Lewis Hamilton (227)
6.- Felipe Massa (128)
7.- Nico Rosberg (95)
8.- Michael Schumacher (76)
9.- Adrian Sutil (50)
10.- Vitaly Petrov (38)
...
12.- Kamui Kobayashi (32)
13.- Paul di Resta (31)

1.- Red Bull-Renault (693)
2.- McLaren-Mercedes (512)
3.- Ferrari (397)
4.- Mercedes (171)
5.- Force India-Mercedes (81) +1
6.- Renault (74) -1
7.- Sauber-Ferrari (46)

2012:
1.- Fernando Alonso (296) +1
2.- Sebastian Vettel (289) -1
3.- Jenson Button (213) +2
4.- Kimi Räikkönen (208) -1
5.- Mark Webber (191) +1
6.- Lewis Hamilton (190) -2
7.- Felipe Massa (137)
8.- Romain Grosjean (96)
9.- Nico Rosberg (93)
10.- Nico Hülkenberg (73) +1
...
12.- Kamui Kobayashi (62)
13.- Michael Schumacher (55)
...
17.- Jean-Éric Vergne (20)
Probably the most celebrated triumph in F1's history.

1.- Red Bull-Renault (480)
2.- Ferrari (433)
3.- McLaren-Mercedes (403)
4.- Lotus-Renault (304)
5.- Mercedes (148)
6.- Sauber-Ferrari (128)
7.- Force India-Mercedes (119)
...
9.- Toro Rosso-Ferrari (30)

2013:
1.- Sebastian Vettel (422)
2.- Fernando Alonso (257)
3.- Mark Webber (217)
4.- Lewis Hamilton (191)
5.- Kimi Räikkönen (183)
6.- Nico Rosberg (181)
7.- Romain Grosjean (132)
8.- Felipe Massa (118)
9.- Jenson Button (85)
10.- Sergio Pérez (57) +1
11.- Nico Hülkenberg (55) -1
...
14.- Daniel Ricciardo (21)

1.- Red Bull-Renault (639)
2.- Ferrari (375) +1
3.- Mercedes (372) -1
4.- Lotus-Renault (315)
5.- McLaren-Mercedes (142)
...
7.- Sauber-Ferrari (61)
8.- Toro Rosso-Ferrari (34)
Post Reply